Over
het geven van pianoles zijn al bibliotheken vol geschreven. Ik kan hier
dus
alleen maar summier aangeven waar naar mijn mening de accenten zouden
moeten liggen bij het geven van pianoles.
Individueel les
of samen les
Ik ben er voorstander van om, zeker in het begin, leerlingen
tegelijk les te geven. Maar bij gevorderden kan het ook. De
tegenstanders zeggen dat de leerling te weinig individuele
aandacht krijgt. Dat is een rekbaar
begrip. Als je enkele leerlingen tegelijk
hebt, heb je ook meer en effectiever tijd ter beschikking. Met drie leerlingen in een uur
doe je meer dan met één in een half uur.
Op een rijtje de voordelen:
- Gehoortraining, theorie,
informatie over literatuur, componisten, instrument etc. kan
gezamenlijk worden gedaan
- Samen spelen is
gemakkelijker realiseerbaar én leerzamer. Vooral ook omdat je als
docent geen partij bent tegenover een
kind. Kinderen daarentegen wedijveren onderling.
- Het is met
meer leerlingen gezelliger. Het sociale aspect doet vaak wonderen op
gebied van motivatie.
- Er "verdampt" geen
lestijd. Als
één van de groep afwezig is gaat de volle lestijd
toch
door.
- Wat verloren lestijd
betreft: het komt uiteraard voor dat een leerling niet of nauwelijks
heeft gestudeerd. In een individuele situatie "maak je de tijd vol"
maar het rendement van de les is beperkt. In een groepsles zet je de
leerling apart aan een opdracht: bijvoorbeeld theorie of aan een
digitale piano met koptelefoon op. En tussendoor ga je even langs om te
horen hoe
het gaat. Ook kan je zo'n leerling inzetten bij een samenspel of
improvisatie opdracht met een gemakkelijke partij.
- Halen en brengen is
praktischer omdat er gecarpoold kan
worden.
- Financieel is het zeer
interessant want samen les nemen is
per
leerling aanzienlijk goedkoper. Men koopt immers maar een gedeelte van
de totale tijd die de leerling in de les doorbrengt. De gesubsidieerde
muziekscholen die er nog over zijn in Nederland hanteren dit
uitgangspunt vaak. Bij
volwassenen ligt het
soms wat moeilijker omdat de
combinatiemogelijkheden om praktische redenen lastiger zijn.
Dit systeem werkt uiteraard het best wanneer de docent veel
leerlingen in dezelfde woonplaats heeft. Dat is mede ook de reden dat
ik zelf geen les meer geef. Ik ben niet meer verbonden aan muziekschool
en het opbouwen van een praktijk met deze insteek is op het platteland
waar ik woon vrijwel onmogelijk. Los daarvan heb ik mijn aandeel na
ruim 40 jaar wel geleverd. De beurt is nu aan de jongere generatie.
Dat vooral in de privé sector vrijwel overal individueel les
wordt gegeven ligt zowel aan de opleiding op de conservatoria als aan
de afwerende houding van veel privé docenten. De opleiding
tot
instrumentaal muziekdocent is namelijk (nog steeds) een individuele
aangelegenheid. Je krijgt je hoofdvakinstrument hoofdzakelijk in een
individuele les. Er wordt in de methodiekles wel aandacht besteed aan
het fenomeen
groepsles maar veel conservatoriumstudenten worden opgevoed
in de gedachte dat een leerling alleen maar iets leert in een
individuele situatie. Wat wij overigens een "groepsles" noemen is nog
steeds maar een groepje van hoogstens 3 à 4 leerlingen.
Het reguliere onderwijs ziet zo'n getal als een individuele les! (N.B.
een veelgehoord tegenargument is dat in bijvoorbeeld een groepsles van
3 leerlingen in 45 minuten de leerling maar 15 minuten aandacht krijgt.
Als je dat argument toepast op een schoolklas met 30 kinderen zou ieder
kind dus maar 1,5 minuut aandacht krijgen. Het argument klopt niet
omdat men de les niet ziet als een groepsgebeuren)
Maar veel instrumentale docenten weten niet hoe ze met
meer dan één kind tegelijk moeten omgaan. Het is ook
bedreigend want hun natuurlijke overwicht als volwassene wordt
aangetast. Kinderen vormen immers direct een bloc. Maar daarin ligt
juist de
kracht van de groepsles. De docent die daar gebruik van weet te maken
haalt, zoals hierboven geschetst, enorme voordelen uit de les. Een les
aan meerdere leerlingen tegelijk is ook meer werk voor de docent met
betrekking tot uitzoeken van materiaal, even bijschrijven van een extra
partij, en in het algemeen zorgen dat kinderen tijdens de les aan het
werk blijven en zich niet gaan vervelen.
Dat inderdaad zeer essentiële zaken als techniek, houding,
interpretatie etc. alleen maar individueel zijn aan te leren bestrijd
ik. Je kunt met leerlingen tegelijk aan dit soort onderwerpen
werken en weer is het dan de onderlinge band tussen kinderen die het
leerproces positief beïnvloed.
Het is triest en jammer dat ook op muziekscholen de invloed van
tegenstanders soms zo sterk is dat men overgaat tot het geven van
leseenheden als 20 of 25 minuten
individueel les. Zelfs kwam ik ergens 15 minuten tegen! Dit verdient de
naam les niet.
Opvallend is dat
muziekscholen die wegens bezuinigingen op private basis verder gaan
vaak weer terugvallen op individuele lessen.
Natuurlijk zijn individuele lessen soms nodig bij kinderen met fysieke
of mentale stoornissen, of bij kinderen met uitzonderlijke talenten.
Maar dat zijn in de dagelijkse praktijk hoge uitzonderingen.
Aandachtspunten
in de les
Welke muziek
Als je begint met pianospelen zijn er goede en
leuke
methodes voor zowel kinderen als volwassenen. Die bieden eigenlijk van
alles wat. Ook in een later stadium doe je van alles wat: klassiek,
licht, pop, jazz, improvisatie. Alleen als een leerling blijk geeft een
bepaalde richting op te willen ga je als docent daar in mee.
Het heeft
geen zin iemand te dwingen een stijl te spelen die hem niet ligt.
Zonodig stuur je een leerling naar een andere docent die
gespecialiseerd is in een bepaalde richting zoals bijvoorbeeld jazz /
improvisatie. In het algemeen spelen deze keuzes pas als de leerling ±
10 jaar is. Jazz zegt kinderen onder die leeftijd meestal niets.
De piano
Wie les neemt moet een piano thuis hebben. Oefenen bij familie of
kennissen werkt niet.
Vaak stelt men de
vraag: kan je ook beginnen op een keyboard? Het
antwoord is: nee. Een keyboard is om de volgende redenen ongeschikt
voor pianoleerlingen:
- Een
keyboard heeft een totaal andere aanslag dan een piano. Het keyboard is
er niet op gemaakt om via de vingers om te gaan met genuanceerde
gradaties in sterkte (de reden waarom de piano in de 18e eeuw is
uitgevonden) De optie "aanslaggevoelig" bij een keyboard komt
niet in de buurt van die van een piano en zit er alleen vanwege
verkooptechnische redenen op.
- Het
keyboard is gemaakt om lichte muziek te spelen.
Alle voorzieningen zoals ritmebox, automatische begeleidingen etc. zijn
daar ook op ingericht. De piano gaat uit van een manier van spelen die
in
eerste instantie in het midden laat of je klassiek, licht of jazz gaat
spelen.
- De
houding voor het keyboard is, vanuit piano oogpunt gezien, verkeerd.
Bij de piano zit je altijd voor de middelste C. Een keyboard heeft 5
oktaven. Als je daar midden voor gaat zitten, zit je voor de F/G. Dat
geeft een gevoel van desoriëntatie.
- De
meeste piano's hebben 7¼ oktaaf (88 toetsen). De gangbare
keyboards
hebben er 5 (61 toetsen). Nu zal je in het begin onderwijs niet direct
alle
toetsen van de piano gebruiken maar in bijvoorbeeld improvisaties doe
je
dat wel. Bovendien moet een pianospeler wennen aan
het "werkveld" van 7¼ oktaaf.
- De
klankmogelijkheden en de bediening van het pianopedaal zijn
onvergelijkbaar met die van een keyboard. Net als met de
aanslaggevoeligheid wordt een pedaal om verkooptechnische redenen
bijgeleverd. Bovendien wordt het keyboardpedaal vaak voor andere
doeleinden gebruikt (snelle wisseling van pre-sets bijvoorbeeld)
Ik
wil aan de kwaliteiten van een keyboard niets afdoen maar als iemand
piano wil spelen dan heeft men blijkbaar voorkeur voor de klank en de klankkleurmogelijkheden van
een piano. Dan moet je dus niet op een instrument gaan spelen dat deze
eigenschappen niet bezit.
Hoewel niet ideaal, kan in de
beginperiode ook
een digitale piano gebruikt worden. Liever een goede digitale dan een
slechte
akoestische. Maar wie begint op een digitale piano krijgt
vroeg of laat toch meer wensen op het gebied van aanslag, klank en
pedaal. Dan wordt het tijd om over te gaan op een goede akoestische
piano.
Pagina's
op deze website met meer informatie over piano's zijn:
digitale
piano
publicaties
linken
pagina
Andere websites met nuttige informatie:
www.tipbook.com
www.vvpn.nl
www.npmb.nl