De
digitale piano
Steeds
vaker worden er digitale piano's aangeschaft als oefeninstrument. Als
pianist kan je
bedenkingen hebben tegen de digitale piano. Hij heeft immers een
"ingeblikt", onveranderlijk geluid. Dat geluid is overigens meestal
afgeleid
van dure merkvleugels waarvan men de klank gedigitaliseerd (gesampled)
heeft. Maar vooral bij de hoge tonen (de discant) is het altijd te
horen dat je
te maken hebt met een digitale piano.
Een voordeel is echter dat je de digitale piano niet hoeft te
stemmen én dat hij op de juiste toonhoogte staat. Het aantal
tenenkrommend ontstemde of te laag gestemde piano's dat ik tijdens mijn
bezoeken tegenkwam
bij leerlingen thuis is te groot om dit aspect te negeren. Ik
geef
daarom de digitale piano het voordeel van de twijfel. Maar er zijn wel
enkele voorwaarden en aandachtspunten als u overweegt een digitale
piano aan te schaffen.
En zoals met veel aankopen: goedkoop is meestal duurkoop. Het
is
niet onmogelijk dat u op Marktplaats, bij de plaatselijke
kringloopwinkel of via het prikbord van de supermarkt een fantastische
piano op de kop tikt. Maar het tegendeel is óók
heel goed
mogelijk. Weet u er niets van neem dan altijd iemand mee die er
verstand
van heeft of ga naar een bonafide pianohandelaar.
Een digitale piano wordt nog wel eens verward met een keyboard. Waarom
dit een volledig ander instrument is en onbruikbaar als oefeninstrument
voor pianoleerlingen kunt u lezen op de pagina pianolessen.
Akoestische piano of
digitale piano
Wat zouden overwegingen kunnen zijn om een digitale piano aan te
schaffen?
De digitale piano neemt
minder plaats in dan de akoestische.
Dat
valt
nogal mee. De breedte ontloopt elkaar niet of nauwelijks. Beide
instrumenten hebben immers 88 toetsen en die zijn altijd even breed. De
hoogte is geen factor van belang. Bóven het instrument zit
meestal ongebruikte lucht. Het enige verschil zit in de diepte.
Grofweg is dat bij een akoestische piano het dubbele van dat bij de
digitale. Maar dan praat je over een verschil van ongeveer 30 cm. Als
dat een factor van betekenis is ben je wel heel erg klein
behuisd. Het is alleen zo dat een akoestische piano groter oogt omdat
het een massief geheel is. De digitale is lager en je kijkt er meestal
onderdoor naar de muur. Maar dat zegt dus niet zoveel over het in te
nemen vloeroppervlak. Mijn eigen piano en digitale piano nemen
respectievelijk 1 m² en 0,7 m² aan
vloeroppervlak in
beslag. De overstekende toetsenbak reken ik mee als vloeropppervlak.
Daar kan je overigens weer grotendeels de pianobank onder schuiven.
Een digitale piano hoef je niet te stemmen.
Onmiskenbaar een feit. Scheelt bij twee keer stemmen ongeveer
€ 150,- per jaar.
Het klinkt toch
hetzelfde als een akoestische piano?
Onjuist. Je hoort het altijd en met name in de hoge discant. Een
(wederom: goede) akoestische piano heeft veel gedifferentieerder
klankmogelijkheden dan een digitale. Dat zit hem vooral in de
mogelijkheid om verschillende sterktegraden te produceren. De goedkope
digitale piano's hebben ± 10 stappen van zeer zacht tot zeer
luid. Met de prijs stijgt ook dit getal. Mooi is een getal van rond de
100. Daar moet aan toegevoegd worden dat het aantal sterktegraden van
een
akoestische piano eigenlijk oneindig is. Het is een glijdende schaal.
Verder speelt een rol hoe een toon "uitklinkt". Sla een willekeurige
toets aan en laat de toon helemaal uitklinken. Dat hoort mooi
gelijkmatig te gaan. En dan het timbre van de toon. Dat zit in het
gegeven hoeveel, welke en in welke sterkte boventonen meeklinken. Als
je goed naar dat soort dingen gaat luisteren ga je ook begrijpen waarom
de akoestische top vele tienduizenden euro's kost.
Het is wel zo dat de top instrumenten van bijvoorbeeld Kawai, Yamaha,
Roland indrukwekkende resultaten geven. De techniek staat tenslotte
niet stil. Maar dan zit uw wel in het prijssegment van ±
€ 4000,-
De digitale piano is goedkoper.
Het
is maar
hoe je het bekijkt. In
eerste instantie krijg je tussen de ± € 1000,- en
€ 2000,- al heel wat digitaal geluid. Instrumenten onder de
€
1000,-
hebben eigenlijk niet voldoende kwalificaties voor pianolessen. Maar
het kan
oplopen tot vier- à vijfduizend euro. Daarbij moet u
bedenken dat je dan vaak
extra's meekoopt die voor sec pianospelen onnodig zijn.
Verder gaat de afschrijving van een digitale piano veel sneller dan bij
een akoestische. Na twintig jaar is een digitale piano
zo goed als niets meer waard. Een akoestische heeft dan zeker nog
tussen de
50% en 80% van zijn oorspronkelijke aankoopwaarde. In het algemeen:
kwalitatief goede en jonge akoestische piano's dalen maar langzaam in
waarde.
Pianoleeftijden moet u relateren aan mensenleeftijden. Een
(akoestische) piano van 20
jaar is dus nog jong.
Het transport is eenvoudiger.
Een
digitale
piano is altijd zonder extra hulpmiddelen te transporteren. Dat geldt
voor de akoestische piano ook wat betreft transport begane grond. Bij
transport naar een verdieping komt de kraanwagen er aan te
pas. Maar ja,
als u eenmaal gekozen heeft voor de klank en
duurzaamheid van een goede akoestische piano neemt u deze
kosten voor lief.........
Handelaren
De handelaar zal meestal
datgene waar u toevallig naar toeloopt de hemel in prijzen.
Als u
maar
koopt. Maar laat altijd duidelijk blijken wáár u
naar op
zoek bent en hoeveel u te besteden hebt. Google op internet bij
digitale piano voor
informatie over deze instrumenten en koop het Tipboek keyboard
en digitale piano.
Er komen steeds meer on-line
winkels. Maar het aanschaffen van een muziekinstrument is niet iets dat
je zonder het te horen en voelen kan doen. Ga dus langs bij enkele
winkels in de buurt, speel of laat spelen en doe geen impuls aankopen.
Gebruikte digitale piano's
Omdat er al geruime tijd digitale piano's worden gemaakt is er ook een
redelijk ruim aanbod aan gebruikte instrumenten. De beoordeling van een
gebruikte digitale piano verschilt uiteraard van de akoestische. Voor
het mechanische gedeelte is een check of alle toetsen het doen, niet
kraken, rammelen etc. feitelijk hetzelfde als bij de akoestische piano.
Maar vooral de elektronische componenten vragen aandacht. De meeste
mensen zullen geen gespecialiseerde meetappatuur hebben om de
elektronica door te meten. Er zit bij particuliere aankoop dus niets
anders op dan alle mogelijkheden die het instrument biedt, stuk voor
stuk te testen op hun werking. Bij een officiële handelaar moet men er
van uitgaan dat alles correct werkt. Als voorbeeld kan ik aanhalen dat
ik ooit eens bij een digitale piano kwam kijken waar de centrale A1
klonk als de E1. Een kwart te laag dus! Het lukte niet om
volgens het
boekje de stemming te veranderen. Daar was dus duidelijk een
elektronisch defekt. Het geeft meteen aan dan men ook de stemming van
het instrument moet controleren. Neem een stemvork mee of controleer
met een elektronische
stemvork.
De prijzen van gebruikte digitale piano's moet men niet vergelijken met
akoestische. Elektronika heeft een veel hogere afschrijving. Speel
bovendien bij het testen van een digitale piano de stukken op uw eigen
niveau. Iemand die net begint heeft een ander referentiekader dan
iemand die al Chopin speelt.
Toetsomvang
Het
lijkt
een open deur, maar een piano moet een omvang hebben van 88
toetsen. Er bestaan namelijk ook digitale piano's met een kleinere
toetsomvang. Goed, in het begin gebruik je ze niet allemaal in
pianostukjes
maar voor
de oriëntatie op het toetsenbord en ook bij improviseren is
een volledig toetsenbord noodzakelijk.
De klank
Als je
een digitale piano echt op zijn
klankwaarde wil
beoordelen, luister dan met een goede koptelefoon op. Dan kan je het
opgeslagen geluid in de chips goed beoordelen. Dat geluid moet
vervolgens
het criterium zijn als je via de geluidsboxen luistert. Meestal kom je
dan uit bij een duurder model.
Aanslag
Over
de aanslag (het toucher) van digitale piano's lopen de meningen uiteen.
De laatste
jaren hebben de betere en duurdere modellen zogenaamde "gewogen"
toetsen. Dit
houdt in dat de toets een weerstand heeft die in het beste geval de
weerstand benadert van een akoestische piano. Vraag ernaar in de winkel
en
pendel (als u zelf speelt) in de winkel eens heen en weer
tussen digitale en akoestische piano's om het verschil te
ervaren. Mijn ervaring is wel dat de goedkopere modellen eigenlijk geen
goede "speelervaring" geven. Met andere woorden: als je een toets
aanslaat moet er, zoals bij een goede akoestische piano, een toon
klinken zoals je je die had voorgesteld. Dat klinkt wat cryptisch maar
de ontwikkeling van het pianomechaniek heeft niet voor niets ongeveer
150 jaar geduurd. De mogelijkheden van dat mechaniek vereenvoudig je
niet even in een goedkoop model digitale piano. Daar is meer voor
nodig. Bij duurdere digitale piano's wordt ook wel een echt
hamermechaniek ingebouwd om de toetsweerstand zo realistisch mogelijk
weer te geven. Wat overigens weer niets zegt over de werkelijk te
produceren
klank.
Versterker
De kwaliteit van het opgeslagen digitale geluid is in het algemeen wel
goed. De kwaliteit van de weergave zit in de versterker en de
boxen.
De
meeste digitale piano's hebben een ingebouwde versterker en boxen.
Om verkooptechnische redenen worden hier bij de goedkopere modellen
vaak concessies gedaan. Goede weergave apparatuur is nou eenmaal duur.
Het is niet eens zo'n gek idee om een losse
"toetsenbak" (een stagepiano) met een aparte versterker en
boxen
te kopen. Hoewel je je dan niet moet verkijken
op de kosten. Zelf denk ik dat een vermogen van 2 x 60 Watt in ieder
geval goede weergave resultaten geeft. Maar dan zit u wel in de
duurdere
prijsklasse.
Toeters en bellen
Er zijn niet zoveel digitale piano's meer waar
géén
snufjes opzitten. Vaak zijn het mogelijkheden voor een ander
toetsinstrument geluid zoals klavecimbel of orgel. Of allerlei opname
mogelijkheden. Zelf ben ik niet
zo voor een uitgebreid extra-pakket. Je moet het uiteindelijk toch
betalen en voor puur pianospelen heb je er niets aan. Bij kinderen
leidt het alleen maar af van het oefenen en spelen.
Silent piano
De silent piano is een akoestische piano met een
ingebouwd
digitaal systeem. Knop omzetten en je kan met de koptelefoon op spelen.
Het principe berust hierop dat bij digitaal spelen de hamer de snaar
net niet raakt. In het traject van de toets tot de hamer worden door
sensoren alle bewegingen opgepikt die vervolgens in digitaal geluid
worden omgezet. Een ideaal systeem voor mensen die een akoestische
piano willen maar ook op ongebruikelijke tijden willen spelen of
anderen niet tot last willen zijn. Hoewel
steeds meer merken dit systeem aanbieden zijn het wel vaak de duurdere
piano's. De techniek staat echter niet stil. Nieuwe varianten worden
uitgebracht waar bijvoorbeeld de zangbodem van de piano ook bij het
silent systeem een rol speelt. Opname- en meespeeltechnieken breiden
steeds meer uit. Mede omdat elektronica steeds goedkoper en kleiner
wordt. Maar het gaat wel meer de kant op van de hiervoor genoemde
toeters en bellen....
Gevorderden
Ik ben van mening dat iedereen die van de echte pianoklank
houdt
(en
daarom speel je toch eigenlijk piano?) op een gegeven moment
toch de beslissing moet nemen om over te
gaan op akoestisch. Hieronder kan natuurlijk ook worden verstaan de
silent piano want dat is een gewone akoestische piano met een extra
voorziening. Maar bedenk wel dat de sprong van een uitstekende
digitale piano naar een slechte akoestische een achteruitgang is! Maar
dat merkt u vanzelf als u eens hier en daar gaat spelen.
De digitale kan je er altijd bijhouden. Al was het
maar als instrument in een vakantiehuis of slaapkamer, voor
spelen op
ongebruikelijke tijden of als het in de ruimte waar de akoestische
piano staat even niet uitkomt.
Scholen
Met name in scholen heb ik akoestische piano's zien staan die eigenlijk
direct naar de sloop konden vanwege hun deplorabele staat van
onderhoud. Piano's staan daar vaak op de tocht en hebben te lijden van
grote temperatuurverschillen. Door bezuiniging op energie wordt de
thermostaat 's nachts drastisch omlaag gezet. Bovendien is er vaak geen
geld om de piano regelmatig te stemmen. Of er is niemand die het benul
heeft eraan te denken.
Een school is beter af met een digitale piano. In dat geval zou ik een
makkelijk transportabel instrument nemen die je op een standaard kan
zetten. De voordelen van een digitale piano zijn evident. Je kunt hem
zonder transportproblemen meenemen naar ieder klaslokaal. Van
temperatuurverschillen en tocht (mits natuurlijk niet extreem) trekt
hij zich niets aan. En hij hoeft niet gestemd te worden. Let er wel op
dat het versterker vermogen voldoende is om bijvoorbeeld de hele
school met Sinterklaasliedjes te kunnen begeleiden.
Pagina's
op deze website
met meer informatie over piano's zijn:
pianolessen
publicaties
linken
pagina
Andere
websites met nuttige informatie:
www.tipbook.com
www.vvpn.nl
www.npmb
